هنر عکاسی

قاپیدن لحظه در میان هوا، بدون کلک، بدون اینکه فرصت دور شدن به آن بدهید. انگار یک نقاشی خلق می کنید، در هر همان دم که عکسی را می‌گیرید.

102 نکته ای که من در عکاسی خیابانی یاد گرفته ام

10_grin
001 - یک عکس مثل یک جمله میمونه ، به نوشتن کتاب فکر کنید .
002 - در زمان عکاسی خیابانی ، همیشه لبحند بزن و بگو " ازت ممنونم " .
{ جلب اعتماد ، خوش اخلاق بودن ، رعایت حریم دیگران ، وقتی سوژه عکاسی دیگران هستند }
003 - با قلبت عکاسی کن ، نه با چشمهات .
004 - همراهی با دوستان در زمان عکاسی خیابانی ، اون رو به یک کار لذتبخش تبدیل می‌کنه .
005 - پرکاربردترین اندازه فاصله کانونی لنز ، 35mm است .
006 - از فوکوس منطقه‌ای استفاده کن ، به توانایی فوکوس اتوماتیک تکیه و اعتماد نکن .
007 - قبل از شروع عکاسی خیابانی ، با یک نوشیدنی (!) خودت رو متعادل کن .  :-))
008 - از عکسهات حداقل سه جا بک آپ بگیر ، هارد دیسک چیزی است که میسوزد و میسوزاند :-)
009 - اگر روی نگاتیو ( فیلم ) عکاسی می‌کنی ، مهمترین کارت باید همیشه منظم نگهداشتن آرشیو باشه .
010 - بهترین نقدها ، اونهایی هستن که خودت شخصا و یا از طریق ارتباط مستقیم با فرد دیگری بدست میان ، نه در فعالیتهای آنلاین و غیر حضوری .
011 - از مردم نپرس چرا عکسهات رو دوست دارند ، بپرس که چرا دوست ندارند .
012 - کتاب بخر ، ابزار نخر .
{ و این واقعا یک توصیه عالیه ، چرا که برای موفقیت ، اول باید به دیدگاه و تکنیک درست رسید و از تجربیات دیگران آگاه شد }
014 - صرفا پرداختن به یک سبک و ژانر، کاری زیبا پسندانه نیست .
015 - عکسی بگیر که هویتت در اون مشخص باشه - بروس گیلدن
"Shoot who you are” – Bruce Gilden
016 - Harness the power of groups/collectives to spread your photography
{ متاسفانه موفق نشدم ترجمه دقیق ، مفید و مفهومی برای این بند بدست بیارم }
017 - سعی کنید در هر عکس بر یک پیام تاکید کنید ، و نه تنها بر رعایت اصول زیبایی شناسی کادر .
018 - عکاسی آنالوگ ( روی فیلم ) یک حس جادویی داره .
{ نه تنها به لحاظ تکرار پذیر نبودنش ، بلکه بخاطر امکان رویهم گذاری صحنه ها و بسیاری کارهای دیگر }
019 - عکسهاتون رو بلافاصله بعد از عکاسی به نمایش نگذارید ، یک هفته ای در آب نمک بخوابونیدشون .
{ توصیه مفیدیه ، کمک میکنه تا عکس در زمان مناسب پروسس بشه و هم از هر نظر به انتخاب خودتون فکر کنید }
street_photographers_websites_1225
020 - زمان مناسب و کافی برای پروژه های خوب معمولا یکساله .
021 - پیش نمایش عکس رو در ویرایش دیجیتال ، میتونید در کمتر از یک دقیقه بدست بیارید .
{ اشاره با اینکه میتونید از سرعت عمل در مراحل ویرایش دیجیتال حداکثر استفاده رو ببرید }
022 - چاپ عکسهای خودتون در اندازه بزرگ رو ، بعنوان یک کار همیشه رضایت بخش در نظر داشته باشید .
023 - اطلاعات و تجربیاتتون رو با دیگران هم تقسیم کنید ، اونها رو فقط برای خودتون نگه ندارید .
024 - هر روز 10 دقیقه عکاسی کردن بهتر از هر هفته یکروز ده ساعت عکاسی کردن .
{ این توصیه عالی رو جدی بگیرید . من شخصا امتحان کردم و مدتیه بعنوان روش استفاده میکنم }
025 - فقط بهترین کارهای خودتون رو به نمایش بگذارید .
{ اینکار سبب افزایش اعتماد به نفس و همینطور بدست آوردن تجربیات خوب میشه }
026 - مجموعه عکسهایی که بیشتر از 25 تصویر در اونها هست ، مخاطب رو خسته می‌کنند .
{ بهترین عددها برای انتشار در پلاس یه ترتیب 1 - 2 - 3 - 5 - 7 هستند . یک تجربه شخصی }
027 - استفاده مداوم از آپشنهای جدید و سخت افزارهای عکاسی تازه یک کار فوق العاد هست ، اما زمانی که یک ترکیب سخت افزاری مناسب پیدا کردید ، دست از ازین شاخه به اون شاخه پریدن بردارید و با همون کار رو ادامه بدین .
028 - هر وقت مطئن نیستی ، اجازه بگیر .
{ اینکار سبب بدست آوردن امنیت ، سرعت و تمرکز به اندازه نیاز در زمان عکاسی خیابانی میشه } 
029 - قدردانی از همکاری مردمی که در خیابان هستند ، راه رو برای عکاسی موفق بروی شما باز می‌کنه .
030 - از افرادی که قیافه ناآرامی دارند ، در خودفرو رفته هستند و یا بسرعت در خیابان راه میرن ، عکاسی نکنید . این گروه از افراد ، معمولا علاقه ای به ثبت تصویرشون توسط شما نشون نمی‌دن .
{ به حریم شخصی و اخلاقی دیگران احترام بگذارید . دوربین نباید وسیله ایجاد مزاحمت بشه ... }
031 - اگر از دوربین دیجیتال استفاده میکنید ، حتما در مود RAW عکاسی کنید .
{ چرا که در زمان ویرایش ، نتایج بمراتب بهتری بدست خواهید آورد }
032 - برای الهام گرفتن { و تازه کردن دیدگاه شخصی } برای عکاسی ، از توجه به سایر هنرها استفاده کنید .
{ فقط برای یادآوری : شما عکس نمی‌گیرید ، اون رو می‌سازید . دیدگاه ! }
033 - از روبرو و از صورت مردم عکاسی کنید ، نه از پشت سر اونها .
034 - چشم پنجره ایست به روح . طوری عکاسی کنید تا نگاه بیننده با نگاه سوژه عکاسی در ارتباط قرار بگیره .
035 - در جستجوی عکسهای خوب باشید و به آنها خوب نگاه کنید . عکسهایی که شما می‌سازید ، به خوبی همان عکسهایی هستند که به آنها نگاه کرده اید . خوب است گاهی هم اینترنت را رها کنید و عکسها را در کتاب ببینید .
{ دیدن عکسهای خوب ، تصویر ذهنی شما رو ارتقا می‌ده . این یک راه تضمین شده و قابل اطمینان برای شماست }
036 - ارائه توصیه های مفید و کمک کننده به دیگران در مورد عکسهاشون ؛ به خود شما کمک می‌کنه تا درباره عکسهای خودتون قضاوت بهتری پیدا کنید . 
037 - اگر عکسهای شما به اندازه کافی خوب نشدند ، به اندازه کافی به سوژه نزدیک نبودید . روبرت کاپا .
038 - بعد از یکروز کامل عکاسی کردن ، خوش شانسی اینجاست که 1 یا 2 عکس خوب داشته باشی .
039 - هرچه زمان بیشتری رو صرف فعالیتهای آنلاین کنی ، زمان کمتری برای عاسی خواهی داشت .
040 - از خطر درگیرشدن در  فکرهای پیچیده و تجزیه و تحلیلهای فلج کننده آگاه باشد و ازین وضعیت پرهیز کنید .
041 - در عکاسی خیابانی ، هر اندازه بیشتر برای چک کردن عکسهای گرفته شده به سراغ ال سی دی دوربین بری ، مسلما به همون اندازه لحظات ناب رو از دست خواهی داد .
042 - خوش شانسی یعنی اینکه وقتی آماده هستی ، فرصت هم پیش بیاد . سنکا .
{ این یعنی آخر خوش شانسی و یک عامل مهم در زمان عکاسی حساب میشه }
043 - برای بدست آوردن شانسهای بیشتر در عکاسی خیابانی ، زمان بیشتری رو در خیابان عکاسی کن .
044 - کورپ نکن ، روی چشمی خود دوربین درست کادر بندی کن .
045 - دنبال نور بگرد .
{ در عکاسی همه چیز یعنی نور . همیشه دنبال نور مناسب باشید ... }
046 - بهترین عکسهای شما در جاهایی که اصلا انتظارش رو ندارید گرفته می‌شن .ژ
047 - همیشه و همه جا دوربینت رو همراه داشته باش . همه جا .
048 - با استفاده از دوربین کوچکتر ، کمتر حالت غیر عادی و نگران کننده خواهید داشت .
049 - از منظره یاب { چشمی } برای عکاسی استفاده کنید . منظره یا به همین دلیل روی دوربین قرار گرفته .
{ هرگز به استفاده از ال سی دی دوربین عادت نکنید ... }
050 - استفاده از ترکیب بندی مناسب به تنهایی نمیتونه یک عکس خوب ایجاد کنه ، یک عکس فوق العاده باید روح داشته باشه .
051 - در مود مناسب و خلاقانه نیستی ؟ فکر میکنی نمی‌تونی عکس خوبی بگیری ؟ درست نیست . برو و شروع کن به عکاسی ؛ و همین در خیابان بودنت تو رو در وضعیت خلاقانه متعلق به زمان حال قرار خواهد داد .
052 - عکاسی خیابانی به این معنی نیست که حتما باید مردم در عکسهات حضور داشته باشن .
053 - موفقیت و جلب توجه کننده بودن یک عکس خوب در عکاسی خیابانی ، دارای رابطه مستقیم با استفاده از لنزی که فاصله کانونی زیادی رو میتونه در اختیار شما بگذاره نیست . با استفاده از لنز تله فوتو / زوم ؛ در خیابان عکاسی نکنید .
054 - بهترین مکان برای عکاسی خیابانی ، حیاط پشتی منزل خودتونه .
{ یعنی لازم نیست حتما در شهر پاریس دنبال سوژه عالی برای عکاسی بگردی ، همه جا میتونی سوژه پیدا کنی }
street_photographers_www.picu_.ir_-2
055 - نشستن و عکس گرفتن به شما کمک می‌کنه ؛ تا از پایین ترین زاویه دید و همزمان ، با ثبت تصویر در یک پرسپکتیو غیر طبیعی عکس جالبی بدست بیارید .
{ البته کار ساده ای نیست و تمرین نیاز داره . به وضعیت تنفسی و همزمان عضلانی مناسب وابسته هست }
056 -  هر اندازه کیف دوربین و تجهیزاتت سبکتر باشن ، از عکاسی لذت بیشتری خواهی برد .
057 - نگاه کردن به بالا و پایین رو ؛ در زمان عکاسی فراموش نکن .
{ هم با چشم و هم از طریق چشمی دوربین }
058 - موقعی که شک داری ، عکس بگیر .
{ فرصت موجودت رو برای فرصتی که نیامده از دست نده }
059 - سعی نکن از آدمهای جالب عکاسی کنی ، بجای اون دنبال حرکتها و حالتهای جالب باش .
060 - گرفتن یک عکس فوق العاده از یک سوژه معمولی ، بهتر از اینه که از یک سوژه فوق العاده عکس معمولی بگیری .
061 - واکنشهای مردم نسبت به حضور عکاس و عکاسی خیابانی ، در همه جای دنیا ، بیشتر شباهت رو نشون میده تا تفاوت در رفتارهای مردم .
062 - هیچ دوربینی برای عکاسی خیابانی بهترین انتخاب نیست . هر دوربین ، توانمندیها و محدودیتهای ساختاری خودش رو داره .
063 - همه چیز رو درباره بهترین فاصله کانونی که برای عکاسی مورد نیاز هست یاد بگیر ، تا بتونی قبل از بالا آوردن دوربین و قرار دادن اون در مقابل چشمت ، لنز رو برای عکاسی آماده کنی .
{ یعنی کم کردن زمان استند بای خودت ، قبل فشردن شاتر و ثبت عکس ، برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن }
064 - بهترین ترکیب در نوع تجهیزات برای عکاسی خیابانی ، فقط استفاده از یک دوربین و یک لنز .
{ قابل توجه اون کسانی که حتی لنز دوربین اونها قابل تعویض نیست }
065 - روی دست بروی سوژه فوکوس کنید . اینکار یک پیام مناسب و مثبت به بیننده منتقل می‌کنه .
066 - بر خلاف باور عمومی ، اکثر مردم از اینکه عکس اونها رو بگیرید ناراحت نمی‌شن ، در واقع اکثر مردم اینکار رو دوست دارند . { این کاملا بستگی به رفتار و ظاهر شما داره که بتونی و یا نتونید جلب اعنماد کنید }
067 - عکاسهای خیابانی خوب ، قادر هستند تا تعداد متغیر و رو افزایش از سوژه های عکاسی رو همزمان در نظر داشته باشند . بعنوان مثال : یک نفر ، سه نفر ، پنج نفر و ...
068 - در نظر داشته باشید که بیشتر عکسهای شما بدرد نخور هستند . چارلی کریک .
069 - برای لذت خودت عکاسی کن ، نه دیگران .
070 - بهترین پاسخ و واکنش به مزاحمهای اینترنتی که بدون ارائه نقد مفید ، فقط از کار شما انتقاد می‌کنند ، نادیده گرفتن کامل اونهاست .
071 - اگر فرصتش رو دارید ، یک صحنه رو فقط یکبار عکاسی نکنید . دو تا عکس بگیرید اگر امکان داره . قاتلها همیشه دوبار شلیک می‌کنند . توماس لوتهارد .
072 - اگر برای نقد کردن کارهایتان از دیگران درخواست نکنید ، هیچکس اینکار را برای شما انجام نمی‌دهد . 
073 - اگر می‌خواهید قبل از عکاسی از کسی برای عکس اجازه بگیرید ، درخواستتون رو با این مقدمه شروع کنید : می‌دونم عجیب و غریب به نظر میاد ... ؛ این جمله معجزه می‌کنه .
074 - اگر وقتی رو به بیرون رفتن و عکاسی کردن اختصاص ندی ، هیچوقت برای عکاسی بیرون نخواهی رفت .
075 - یادبگیرید تا قضاوت درستی درمورد تخمین فاصله داشته باشید . به این ترتیب شما موفق خواهید شد تا وضعیت لنز را برای فوکوس از قبل آماده کنید . برای اینکار میتوانید از علائم و نشانه هایی که همه جا وجو دارد هم کمک بگیرید . فاصله بین دو دست تقریبا معادل 1.2 متر و نیمی از طول یک اطاق ، معمولا سه متر است ؛ و غیره .
076 - زمان کمری را برای استدلال بر سر تعریف درست عکاسی خیابانی کنید و سعی کنید تا بیشتر عکی بگیرید .
077 - در مورد برخی از معروفترین عکاسان خیایانی ، شما فقط امکان بیاد آوردن 5 تا 10 عکس بیاد ماندنی از کارهای آنان را دارید ، شما هم سعی کنید تا پیش از مرگ ، 5 تا 10 عکس بیاد ماندنی از خودتان بیادگار بگذارید .
078 - عکاسی یک کار فوق العاده دشوار است .
{ کاملا همینطوره و این رو جدی بگیرید }
079 - اگر کسی از شما خواست تا عکس شما رو بگیره بهش بگین :
"منو فراموش کن ، وانمود کن من رو نمی‌بینی"
بیشتر آدمها ، در این حالت می‌خندن ، شما رو فراموش میکنن و بر می‌گردن سراغ کاری که داشتن انجام می‌دادن .
080 - اگر با شخصی مواجه شدید که از شما خواست تا مشخص کنید چرا از او ( اونها ) عکاسی کردید ، پا پیش بگذارید و صادقانه و روراست هدف ، ایده و منظور خودتون رو بگید . در اینکار عقب نشینی نکنید و مشخص کنید که از حقوق خودتون اطلاع دارید .
{ هیچوقت برای گرفتن عکس دیگران ، رفتارهای مزاحمت آمیز / اصرار / بی احترامی نسبت به اونها نشون ندین . حریم شخصی دیگران رو محترم بدونید تا در امنیت به کار خودتون مشغول باشید }
081 - از نگاه ساده و تکنیکهای اصلی در عکاسی ، حداکثر استفاده را ببرید . کمتر و پر ارزش کار کنید .
082 - روی عکسهاتون واتر مارک نگذارید . اینکار ، عکسهای شما رو کم ارزش میکنه .
{ این البته به هدف و شرایط هم کاملا بستگی داره ... }
083 - عکسهای خیابانی به فروش نمی‌رسن .
{ بستگی به خیلی عوامل داره ... }
084 - تا جایی که ممکنه ، بیشتر سفر کنید تا دیدگاه خودتون رو نسبت به واقعیت جوامع دیگر دنیا بزرگ کنید .
street_photographers_websites_0125
085 - همیشه حافظه و باطری اضافی همراه داشته باشید .
در جنگ ، دو یعنی یک و یک یعنی هیچ ( in war two is one and one is none )
086 - همیشه به شکار عکس تمرکز نکنید . اگر به اندازه کافی اشتیاق داشته باشید ، این فرصتها هستند که شما رو پیدا میکنند .
087 - در صورت لزوم از ایزو 1600 استفاده کنید . همیشه سرعت شاتر خود را روی حداقل 1/250 ثانیه تنظیم کنید .
088 - از f/8 یا بالاتر استفاده کنید .
089 - بدنه سیاهرنگ دوربین ، موجب جلب توجه کمتر به سوی شما می‌شود .
090 - عکس گرفتن از آدمهای پولدار ، جالبتر از عکس گرفتن از افراد فقیر نتیجه میده .
091 - هرگز ، هیچکدوم از عکسهاتون رو از آرشیو پاک نکنید .
در آینده از میون اونها ، گنجهایی رو پیدا خواهید کرد .
092 - Silver Efex Pro 2 بهترین برنامه برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید است .
093 - 100 درصد دلت برای عکسهایی که هرگز نگرفتی تنگ می‌شه . وین گرتسکی .
094 - هدفت گرفتن عکسهای قشنگ نباشه ، هدفت گرفتن عکسهای معنی دار باشه .
095 - موقع عکاسی خیابانی ، آبزیرکاه و موزی نباش . در غیر اینصورت ، موقع گرفتاری دو برابر توی دردسر می افتی .
096 - یک عکس خیابانی موفق ، همزمان ترکیب بندی و داستان خوبی رو ارائه می‌کنه .
097 - وقتش که برسه و فرصتش که پیش بیاد ، ترکیب بندی خوب ارزش کمتری از داستان عکس پیدا می‌کنه .
098 - 99.9 درصد از عکسهایی که آنلاین در دسترس هستند ، بدرد نمی‌خورن .
{ مسئولیتش به عهده نویسنده ، من صرفا ترجمه کردم }
099 - دوستدار واقعی منتقدان کارهات باش .
100 - ایمیل خودت رو به همراه عکسهات ارائه کن ، بسیاری به اینکار واکنش مثبت دارن .
101 - قوانین رو بشکن . { خلاقیت کلید موفقیت و ترکیبهای تازه نتایج تازه ببار میآرن }
102 - تو هم لیست خوت رو بنویس .

  
نویسنده : رضا ; ساعت ٥:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٢٢