هنر عکاسی

قاپیدن لحظه در میان هوا، بدون کلک، بدون اینکه فرصت دور شدن به آن بدهید. انگار یک نقاشی خلق می کنید، در هر همان دم که عکسی را می‌گیرید.

Fine Art 2

در مورد Impression و Expression شاید بهتر باشد که از ویژگی‌های دو سبک امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم استفاده کنیم. این دو سبک نماینده دو گروه از آثار هنری بودند اما در مورد بحث ما، یک اثر می‌تواند هم جنبه‌های اکسپرسیونیستی و هم امپرسیونیستی داشته باشد.
در امپرسیونیسم، هنرمند سعی می‌کند با استفاده از رنگ و نور و کامپوزیشن، برداشت درونی خود را در اثر منعکس کند.

در اکسپرسیونسم، اصل بیان احساسات و بروز بیرونی آنها با روشهایی مختلف است. در واقع شاید ارتباط این دو سبک با رئالیسم بتواند، کمی موضوع را ساده‌تر کند.


Impressionism - Wikipedia, the free encyclopedia
Expressionism - Wikipedia, the free encyclopedia

 در مورد چاپ آثار Fine Art : اگر یک رفرنس می‌خواهید که در آن بگوید فقط آثار چاپ شده می‌توانند fine Art باشند، چنین منبعی نمی‌شناسم. مثل بقیه ویژگی‌های fine art که همگی تعاریف خیلی مشخص و صد در صد ندارند.
اما اگر در منابع مرتبط با فاین آرت جستجو کنید، در بیشتر آنها، چاپ و ویژگی‌های کامل آن شامل آماده سازی، چاپ، امضاء اثر، قاب و ... جزو مباحث مطرح شده هستند. نمی‌توان گفت که اگر اثری چاپ نشود، فاین آرت نیست و یا اگر اثری در این تاپیک به نمایش در می آید حتما باید چاپ شده باشد، اما چاپ یکی از حلقه های مهم این فرآیند خواهد بود. در برخی منابع تاکید شده است که تمام روشهای نمایش دیگر غیر از چاپ خوب ( یعنی چاپ در اندازه خیلی کوچک، نمایش در وب یا چاپ در کتاب، همگی فقط نمایشی از اثر اصلی هستند.

نکته دیگر جنبه فروش این آثار است. آثار فاین آرت برای فروش باید چاپهای خوب داشته باشند، حتی نوع کاغذ و روش چاپ آنها مشخص باشد، امضاء داشته باشند، تعداد نسخه چاپ شده از هر اثر مشخص باشد، گاه نسخه منفرد داشته باشند، اگر تعداد نسخه ها متعدد باشد، باید مشخص گردد که این چاپ خاص نسخه چندم است. 
حتی در زیرنویس این آثار نیز مشخصات اثر چاپ شده گاه دیده می‌شود: اندازه و نوع چاپ

اما مطلبی که در مورد تکنیک این آثار گفته شد. در مورد تکنیک این آثار باید بدون عیب باشند. و همه جزئیات اثر نشان از کنترل هنرمند بر آن را داشته باشد. تعریف عیب در اینجا می‌تواند مبهم باشد. اما شاید این تعریف قضیه را روشن کند که عیب، چیزی است که خارج از قصد هنرمند و بدون کنترل او و بدون قصد خاص او در اثر رخ داده باشد.


تمام آثار فوق متعلق به David Levinthal است.

  
نویسنده : رضا ; ساعت ۱۱:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢٥

Fine Art

عکس فاین آرت چیست؟
هر چند تعریفهای متفاوتی در مورد این نوع عکاسی وجود دارد اما یک سری اصول کلی بر آن حکم فرماست.
عکاسی فاین آرت با نامهای دیگری مانند Art Photography یا Artistic Photography نیز نامیده می شود.

عکس فاین آرت عکسی است که هدف اصلی آن انتقال دید شخصی و استایل خاص هنرمند به مخاطب است. به معنای دیگر، هنرمند می‌خواهد در اثرش به مخاطب بگوید که چگونه دنیا، زندگی و محیط را می‌بینید و چه احساسی نسبت به آنها دارد.

مشخص است که در این نوع عکاسی هنرمند باید بر تمام مراحل کار از ابتدا تا انتها مسلط باشد و بتواند آنها را کنترل کند تا به هدف خود برسد.

این نوع عکاسی در نقطه مقابل عکاسی مستند و عکاسی سفارشی ( تبلیغاتی- صنعتی - ...) قرار می‌گیرد. چرا که در این نوع عکاسی هدف هنرمند واقعیت، جنبه استنادی و یا رضایت مشتری خاص نیست.

این نوع عکسها نیز قابلیت فروش دارند اما بر خلاف عکسهای سفارشی، هنرمند است که دید و سیلقه خود را به مخاطب عرضه می‌کند و مشتری خاص خود را می‌یابد.

این شاخه عکاسی مطمئنا با برخی شاخه‌های دیگر هم پوشانی دارد مانند عکاسی منظره، عکاسی پرتره و ...

در مورد عکاسی منظره و طبیعت دو رویکرد می‌توان متصور شد: رویکرد استنادی و رویکرد هنری. در نوع اول وجه مستند باید حفظ شود اما در نوع Fine Art Landscape نیازی به این امر نیست. هنرمند می تواند بر اساس نیازش از هر وسیله‌ای مانند ادیتهای خاص استفاده کند.

باز هم تکرار می‌کنم که گاهی در مورد این نوع عکاسی اختلاف نظرهایی وجود دارد که واقعا آیا به یک عکس خاص می‌توان این عنوان را اطلاق کرد یا خیر.

اما به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت قضیه و نیز آشنایی بیشتر با این شاخه مهم و ویژگی‌های آن، وجود چنین شاخه ای در فروم بی فایده نباشد.


  
نویسنده : رضا ; ساعت ٧:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢٥

مجموعه عکس Photo Essay/Photo Series

برای شروع باید تعریف یا علت نیاز به این رویکرد در عکاسی را بیان کنیم. 

شاید ساده‌ترین تعریف مجموعه عکس این باشد که وقتی نتوان حرفی را با یک تک عکس زد، از مجموعه عکس استفاده می‌کنیم.
مجموعه عکس می‌تواند وسیله‌ای باشد برای بسط ایده‌ها.
در مجموعه عکس می‌‌توان ایده‌ها و افکار گسترده‌ تری را به مخاطب منتقل کرد.
...
..
.
( این تعریف هنوز کامل نیست و جا برای بحث بیشتر دارد که به تدریج باید در پستهای بعدی کامل شود)

یکی دیگر از مسائل مهم در مجموعه عکس، انواع آن است. 
انواع مختلف با اسامی مختلفی در این تقسیم بندی وجود دارد.
شاید برای شروع و برای ساده‌تر شدن بحث بتوان دو دسته کلی برای آن برشمرد: مجموعه عکس ترتیبی( یا پیاپی) و مجموعه عکس غیرترتیبی( غیرپیاپی)
همانگونه که از اسم مشخص است: در ترتیبی، عکسهای یک مجموعه دارای ترتیب مشخصی هستند و بدون توجه به آن ترتیب، آن مجموعه مفهومی نخواهد داشت. اما در نوع غیر ترتیبی، نیازی به دیدن عکسها با ترتیب مشخص نیست.
( تقسیم‌بندی‌ها باید بیشتر مورد بحث واقع شوند)


به عنوان نمونه یکی از مجموعه عکسهای مشهور از دوان مایکلز را که جزو مجموعه عکسهای ترتیبی است، می‌بینیم:

در این مجموعه عکس :
- ترتیب مشخص عکسها واضح است.
- روایت مجموعه عکس حاصل همین ترتیب است.
- در نگاهی دیگر، در این مجموعه خاص، روایت از نقطه‌ای شروع و به همان نقطه ختم می شود.
- در پس ظاهر ساده این مجموعه، می‌توان دیدگاههای عمیق‌تر خالق آن را دریافت کرد.

  
نویسنده : رضا ; ساعت ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢٤

Everybody Street


Everybody Street نام مستندی است در مورد عکاسی خیابانی. فیلم عمدتا نگاهی دارد به سیر عکاسی خیابانی در نیویورک از گذشته تاکنون و نیز زندگی و کار عکاسان مشهور خیابانی‌اش. عکاسانی چون جوئل میرویتز، مارتا کوپر، الیوت ارویت و چندین نام مشهور دیگر مانند بروس گیلدن با آن روش مخصوص و عجیب عکاسی‌اش از آدمهای خیابان.

بروس گیلدن و روش عکاسی خاصش

عکاسی خیابانی زیرشاخه‌ای از عکاسی مستند شهری است که نامش با نام نیویورک پیوند خورده است. شاید بخاطر خود شهر نیویورک و شاید بخاطر عکاسان بزرگی که بخصوص تا دهه ۷۰ میلادی در آن شهر بودند. شاید مهمترین تفاوت عکاسی خیابانی با عکاسی مستند،  Candidness آن باشد که اساس عکاسی خیابانی را تشکیل می‌دهد.   

هرچند در تاریخ این نوع عکاسی، دوربین‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما مشهورترین آنها دوربین‌های رنج‌فایندری مانند لایکا بودند.

لایکا M3 الیوت ارویت

هرچند در تاریخ این نوع عکاسی، دوربین‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما مشهورترین آنها دوربین‌های رنج‌فایندری مانند لایکا بودند.

هنوز فیلم به نمایش عمومی درنیامده است اما دیدن ویدیو‌های کوتاه زیر که منتخبی از فیلم هستند، باعث شد که به شدت منتظر دیدن این فیلم بمانم:

جوئل میرویتز

بروس دیویدسون

ریکی پاول

تریلر فیلم

 اطلاعات بیشتر در مورد فیلم 

 


  
نویسنده : رضا ; ساعت ۱٠:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢٢

Aperture

روی جلد شماره زمستان ۲۰۱۲ مجله Aperture

فصل‌نامه Aperture از سال ۱۹۵۲ منتشر می‌شود. بانیان آن ماینوروایت، انسل ادامز، دروتالانگ و چند هنرمند صاحب‌نام دیگر بودند. خودِ ماینور وایت تا یک سال قبل از مرگش در ۱۹۷۶، ادیتور مجله بود. 

فصل‌نامه، زیرمجموعه بنیاد غیرانتفاعی Aperture است و موضوع اصلی آن، عکاسی Fine Art است. علاوه بر مجله چندین کتاب نیز منتشر کرده است که برخی از آنها مانند  Edward Weston: The Flame of Recognitionجزو کتابهای پرفروش عکاسی شده‌اند.

جف‌وال، عکس از Greg Giard، اکتبر ۲۰۱۲، از مقاله jeff wall: on pictures مجله Aperture

جف‌وال، عکس از Greg Giard، اکتبر ۲۰۱۲، از مقاله jeff wall: on pictures مجله Aperture

Exakta Camera Photograph, Untitled, 2012, Christopher Williams, Aperture magazine

از کارهای مهم دیگر این بنیاد، انتشار کاتالوگ آثار دایان اربس بود. این کاتالوگ را جان سارکوفسکی آماده کرده بود اما هیچ یک از ناشرین اروپا و امریکا حاضر به انتشارش نشده بودند.

در صورتی که علاقمند به مطالعه این مجله هستید، می‌توان نسخه دیجیتال آن را از طریق فروشگاه Kindle به صورت قانونی تهیه کرد ( قیمت اشتراک سالانه آن ۲۵ دلار است> روش خرید از فروشگاه کیندل). و البته معمولا نسخه‌های غیرقانونی‌اش در فضای وب پیدا می‌شوند.

  
نویسنده : رضا ; ساعت ۱:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢٢

برادران لومیر

سلف پرتره رنگی برادران لومیر، روش اُتوکروم، سال ۱۹۱۴

 

روش اتوکروم برای تهیه عکس‌های رنگی را برادران لومیر ابداع کرده بودند و در زمان خودش بسیار مورد استقبال واقع شد. برادران لومیر کارخانه‌ای برای تولید شیشه‌های اتوکروم تاسیس کردند که تا زمانی که روشهای جدید تهیه عکس‌های رنگی کشف شدند، نیاز عکاسان را تامین می‌‌کرد.

> اطلاعات بیشتر در مورد روش اتوکروم

  
نویسنده : رضا ; ساعت ۱٢:٥٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢٢

مورگان

Sarah moon در مقدمه کتابش با عنوان Unlikeness نوشته است که:  "عکاسی از وهم، فقدان و زوال، تضاد و زیبایی، کار آسانی نبود به همین علت به دنبال تصویرگری احساس رفتم که آن، بسی مشکل‌تر بود."

اما عکس، تلاشی است برای خلق یک رویای موقت در میانه یک دنیای واقعی و تلخ. وهم، زوال، تضاد، زیبایی و احساس، همگی در این عکس جلوه‌گرند. 

عنوان این عکس، مورگان، ارجاعی دارد به نام خواهر آرتورشاه، پادشاه قرن ششم انگلیس که پس از واپسین جنگ (نبرد کملان)، شاه زخمی را به Avalon برد تا درمان کند. 

  
نویسنده : رضا ; ساعت ۱٢:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢٢

عکس و تناقضی در درک واقعیت

چندی پیش عکس‌هایی از روسیه تزاری در وب منتشر شداین عکس‌ها را یک قرن قبل یک عکاس روسی با نامSergi Mikhailovich Prokudin از امپراتوری روس در زمان تزار دوم گرفته بوداو با استفاده از دوربین مخصوصی که سه عکس پیاپی با سه فیلتر رنگی می‌گرفت توانسته بود عکس‌هایی تماماً رنگی بگیرداما مهم‌تر از رنگی بودن، کیفیت خوب، رنگهای درخشان و فقدان اِشکالات معمول عکس‌های قدیمی در آنها بود.

صرفنظر از بحث‌های تکنیکی و یا تاریخی که این مساله ایجاد می‌کند، یک جنبه دیگر نیز قابل بحث استوقتی به عکس‌ها نگاه می‌کنیم، ناخودآگاه احساس می ‌کنیم که یک جای کار ایراد دارداحساس نوعی عدم واقعیت در عکس‌ها وجود دارد.

می‌توان علت را این‌گونه تحلیل کرد که شاید چون عکس‌های خیلی قدیمی مربوط به یک قرن قبل را همیشه سیاه و سفید یا با رنگ‌های خاص Sepia دیده‌ایم و از آن مهم‌تر، همواره آن عکس‌ها را با کیفیت بسیار پایین و تیره مشاهده کرده‌ایم، نمی‌توانیم بپذیریم که این عکس‌ها مربوط به یک قرن قبل استهر چند می‌دانیم که یک قرن قبل نیز دنیا کاملاً رنگی و هوا کاملاً شفاف (حتی شفاف‌تر از حالبوده اما مغزمان انتظار دارد که عکس‌های آن دوران تا این حد زیبا و شفاف نباشندنمی‌توانیم بپذیریم که این عکس‌ها مربوط به ۱۰۰ سال پیش استبرخی از عکس‌ها را نیز مانند این عکس سقای سمرقندی را حداکثر مربوط به ۴۰-۵۰ سال پیش فرض می‌کنیم و نه ۱۰۰ سال پیش.

  • مرتبط یکم: روانشناسی دو نوع آگاهی در رابطه با Perception در نظر می‌گیرد: Phenomenal که در مورد وقایعی است که قابل مشاهده‌ و فیزیکی‌اند و Psychological که درک غیر فیزیکی استمانند چیزهایی که با چشم باز می‌بینیم و چیزهایی که وقتی چشم‌مان را می بندیم، می‌بینیمدرک ما از واقعیت نیز می‌تواند متأثر از تجربیات ما باشددر مورد فوق، تجربه ما در دیدن عکس‌های قدیمی کاملاً بر درک ما از واقعیت تأثیر گذار بوده استاین مساله را می‌توانیم تعمیم دهیماگر فیلمی بسیار قدیمی اما با کیفیت عالی و رنگی و سرعت طبیعی پخش ببینیم، مطمئناً باز هم به سختی می‌توانیم واقعیت قدیمی بودن آن را بپذیریم هر چند می‌دانیم که واقعیت در دنیای ۱۰۰ سال پیش کاملاً رنگی، طبیعی و با کیفیت دیداری خوب بوده است.

     

  • مرتبط دومطبق یکی از تئوری‌های فلسفه شناختی، درک واقعیت به دو گونه Direct Realism و Indirect Realism تقسیم می شوددر رئالیسم مستقیم، یک ارتباط مستقیم بین درک و دنیای بیرون وجود داردآنچه را که حس می‌کنیم، به عنوان واقعیت قبول می‌کنیمدر رئالیسم غیرمستقیم درک ما از دنیای بیرون بستگی به دریافت اطلاعات بیرونی و تغییرات آن در مغز ما دارد.

     

  • مرتبط سومعکاسی و تجربه صدواندی ساله آن برای انسان، تأثیر مهمی بر درک او از واقعیت گذاشته است.حتی با دور شدن از زمان اختراع آن، تجربیات ودرک انسان‌ها نیز متفاوت می‌شودتجربه انسان امروزی از دیدن یک عکس قدیمی و رنگ و رو رفته، با تجربه و درک انسانی که در ۶۰-۷۰ سال پیش می‌زیست، متفاوت است.واقعیت درک شده توسط انسان امروزی با دیدن عکسها، بسیار متفاوت از واقعیت درک شده توسط پیشینیان استمطمئناً تجربه و درک فرزندان‌مان و نوادگانمان نیز با ما متفاوت خواهد بودشاید زمانی در آینده، دیدن عکس هایی که ما گرفته‌ایم، برای انسانهای آن زمان تجربه عجیب و خارق العاده‌ای محسوب گردد.

  
نویسنده : رضا ; ساعت ۱٢:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢٢

اگر مأیوس شوی شکست می خوری

نصیحتی از مورگان فریمن

 

گر زندگی تنها یک درس به من آموخته باشد آن، پیگیری های مداوم و پشتکار است .

مطمئن ترین راه برای از دست دادن تلاش های انسان ، دست کشیدن از آنهاست .

یکبار وقتی داشتم در جزایر "وایند وارد " قایقرانی می کردم، قایقم خراب شد و مجبور شدم برای تعویض پروانه موتور قایقم در ساحل ماریوت در سنت لوییس توقف کنم. بعد از اینکه قایق را به کنار ساحل کشاندم ، به مغازه ای که وسایل دریانوردی داشت رفتم به امید اینکه بتوانم  قطعه مورد نظرم را بخرم، ولی تمام کرده بود. تمام شهر را برای پیداکردن پروانه موتور دیزلی 4-108 زیر ورو کردم. قسمتی از شهر را پیاده و قسمتی را با تاکسی جستجو کردم ولی بی فایده بود !+

بالاخره، طرفهای عصر خسته و کوفته، عرق کرده، گرسنه و نامید کنار دیواری خاکی نشستم... و به فکر اینکه خب حالا چی؟؟

یک مرتبه چشمم به قایق ماهیگیری ای افتاد که کمی جلوتر در دهانه رودخانه بسته شده بود . جلوتر رفتم و مشکلم را به مرد داخل قایق گقتم .

مرد گفت : بیا من می دونم کی می تونه بهت کمک کنه !

او از یک جاده کثیف و خاکی و از مسیری کوتاه به داخل سیم خاردارهای یک مزرعه وارد شد.

آنجا پر بود از تمام قسمت های موتور ...

- قطعه 4-108رو می خوای؟ حتماً اینجا پیدا می کنی ...قیمتش 8 دلاره !

درس خوبی برای من بود ...هرگز ناامید نشو !

خستگی ، نا امیدی ، عذاب همه نشانه های مایوس شدن از تلاش هستند . من در آستانه مایوس شدن یودم تا زمانیکه منجی من پیدا شد و مرا به محل درستی هدایت کرد .

اگر خستگی مرا از پا می انداخت هرگز نجات پیدا نمی کردم ...

نشانه های متعددی اینگونه در زندگی من اتفاق افتاده ولی این موردی بود که  هرگز فراموشش نخواهم کرد ...

" مایوس شوی شکست می خوری! "


  
نویسنده : رضا ; ساعت ۱:٤٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢۱

فاصله کانونی عدسی

در سیستم‌های نوری مثل عدسی دوربین‌های عکاسی، به میزان همگرایی (فوکوس) یا واگرایی (دیفیوز) شدن پرتوهای نور گفته می‌شود. هر چه فاصله کانونی، کوتاه تر باشد، قدرت و تمرکز نور بیشتر و هر چه فاصله کانونی بلندتر باشد، قدرت و تمرکز نور کمتر می‌شود.

عدسی‌های تقریباً نازک

در عدسی‌های نازک، فاصله کانونی، فاصله بین مرکز لنز تا نقطه کانونی لنز است. در عدسی محدب یا همگرا کننده نور، فاصله کانونی، مثبت بوده و به فاصله‌ای گفته می‌شود که پرتوهای موازی نور در یک نقطه مشترک به هم می‌رسند. در عدسی مقعر یا واگرا کننده نور، فاصله کانونی، منفی بوده و به فاصله‌ای گفته می‌شود که پرتوهای موازی نور شروع به واگرایی و جدا شدن از هم می‌نمایند.

همچنین می‌توان گفت، فاصله کانونی در عدسی‌های محدب، فاصله بین نقطه کانونی تا مرکز عدسی است و در این فاصله شعاع‌های نور موازی ای که به سطح عدسی تابیده می‌شوند پس از عبور از آن در نقطه کانونی جلوی عدسی به هم می‌رسند و از این رو گفته می‌شود که فاصله کانونی در عدسی‌های محدب، مثبت است.

در عدسی‌های مقعر یا واگرا کننده نور، نقطه کانونی در پشت عدسی یعنی در همان سمتی که پرتوهای نور به عدسی تابیده می‌شوند تشکیل شده و شعاع‌های موازی نور پس از تابیده شدن به سطح عدسی پس از عبور از آن در جلوی عدسی از هم جدا شده و واگرایی روی می‌دهد. از این رو گفته می‌شود که فاصله کانونی در عدسی‌های مقعر، منفی است.

عکاسی

فاصله کانونی، به فاصلهٔ مرکز اپتیکی لنز و مرکز کانونی آن گفته می‌شود. این فاصله معمولا برابر با فاصله فاصله مرکز اپتیکی و سنسور است و تغییر فاصله کانونی باعث افزایش و یا کاهش بزرگنمایی می‌شود.

فاصله کانونی عدسی یک لنز عکاسی عبارت است از فاصلهٔ کانونی لنز وقتی که روی فاصلهٔ بسیار دور (بینهایت) تنظیم شده باشد. هنگام زوم روی یک شیء فاصله کانونی عوض می‌شود و هر چه شیء دورتر باشد فاصلهٔ کانونی بیشتر می‌شود. در شرایط یکسان عکسی که با فاصله کانونی کمتر گرفته شده باشد، کیفیت بهتری دارد. هر چه فاصله کانونی عدسی بیشتر شود زاویه دید محدودتر خواهد شد. فاصله میان لنز تا نقطهٔ کانونی فاصله کانونی می‌گویند نقطهٔ کانونی یعنی جایی‌که که شعاع‌های نوری که از لنز گذشته و به طرف محور مرکزی شکسته می‌شوند، جمع می‌شوند.

 


  
نویسنده : رضا ; ساعت ٤:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/۱۸

چگونه از فیلترهای پلارایز استفاده کنیم

 

آیا دوربین شما قابلیت استفاده از فیلترهای پلارایز را دارد؟

اگر این گونه است بهتر است بدانید که یکی از مفیدترین فیلترهای عکاسی فیلترهای پلارایز است.

به من اعتماد کنید. این فیلتر نقش مهمی در عکس هایی که می گیرید خواهد داشت.

احتمالاً تاکنون مطالب بسیاری در مورد فنونی که در جهت خلق عکس های زیبا می توان به کار گرفت شنیده اید اما اجازه دهید این بار به طور خلاصه در مورد این ترفند صحبت کنیم.

فیلترهای پلارایز سبب می شوند دوربین شما عکس العمل متفاوتی نسبت به نور داشته باشند و تصاویر را به گونه ای دیگر ببینند. در عمل وقتی از این فیلترها استفاده می کنید، نگاه دوربین خود را نسبت به درخشندگی ها و بازتاب ها اصلاح می کنید. به عبارت دیگر این فیلتر می تواند در بعضی رنگها تغییراتی ایجاد کند.

اجازه دهید کمی درباره مناطقی که فیلترهای پلارایز بیشترین تأثیر را می گذارند صحبت کنیم.

آب: زمانیکه از منظره ای که در آن آب وجود دارد عکاسی می کنید، تنظیم فیلتر پلارایز بدین معناست که به داخل آب نگاه متفاوتی دارید، درخشش ها را حذف می کنید و حتی رنگ آب را در تصویر تغییر می دهید. برای مثال در عکاسی زیر آب با استفاده از این فیلترها می توانید عکس های شفاف و واضح بگیرید و رنگی آبی روشن از آب داشته باشید. بدون این فیلتر به خصوص اگر از سطح بالای آب عکس بگیرید فقط مقدار زیادی بازتابش خواهید داشت و رنگ آب تیره تر به نظر می رسد.

آسمان: به طور مشابه با استفاده از فیلتر پلارایز رنگ آسمان هم به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد. حال اگر فیلتر پلارایز را بچرخانید متوجه می شوید که رنگ آسمان از آبی کمرنگ به سمت آبی گرم پررنگ تغییر می کند که میزان این چرخش وابسته به موقعیت خورشید در آسمان است.

یک فیلتر پلارایز می تواند مه تیره رنگی که در آسمان شهرهای بزرگ دیده می شود تا حد زیادی حذف کند.

ــ فیلتر پلارایز می تواند انعکاس هایی که ممکن است اجسام مختلف داشته باشند را حذف کنند. در نگاه اول ممکن است اصلاً متوجه این بازتابش نور نشوید ولی زمانیکه با یک فیلتر پلارایز به صحنه نگاه می کنید متوجه می شوید که رنگ ها متفاوت به نظر می رسند. مثلاً اگر در باغی در فضای آزاد باشید با این فیلتر به شاخه های درختان نگاه کنید متوجه خواهید شد که رنگ شاخه ها قهوه ای تر از زمانی است که با چشم غیر مسلح به آنها نگاه می کنید.

ــ بازتابش های دیگر: عکاسی از پشت شیشه برای همه در موقعیت های مختلف پیش می آید. (مثلاً زمانیکه در هواپیما هستید و می خواهید از ابرها عکس بگیرید.) در این وضعیت بازتابش نور روی شیشه سبب مختل شدن تصویر شما می گردد. ولی با استفاده از فیلتر پلارایز می توانید این بازتابش های مزاحم را حذف کنید. یا در عکاسی از اجسام براق این فیلترها می توانند بسیار مفید باشند مثلاً زمانیکه از یک اتومبیل لوکس با سطوح براق و کرم کاری شده عکاسی می کنید فیلتر پلارایز می تواند روی رفتار بازتابش نور بر تصویر تأثیر بگذارد.

حفاظت از لنز

یکی از مزایای استفاده از فیلتر پلارایز یا هر نوع فیلتر دیگری این است که با قرار دادن این فیلتر بر روی لنز دوربین خود از شیشه گرانقیمت لنز در برابر خراش یا هر نوع صدمه دیگری حفاظت کنید. و اگر برای حفاظت لنز دوربین خود نگران هستید و نمی خواهید از فیلتر پلارایز استفاده کنید، فیلترهای UVفیلترهای ارزان قیمت تری هستند و اثر کمتری بر روی عکس نسبت به فیلتر پلارایز دارند و در عین حال ارزان تر هم هستند. اما یک فیلتر پلارایز در برابر شکستگی و خراش مقاومتر است.

فیلتر پلارایز Exposure را تغییر می دهد.

یکی دیگر از عواملی که در استفاده از فیلترهای پلارایز باید مورد توجه قرار گیرد این است که این فیلترهاexposure لازم برای یک عکس را تغییر می دهند. زمانی که با یک فیلتر پلارایز به منظره ای نگاه می کنید مانند این است که با عینک آفتابی این صحنه را مشاهده می کنید. این فیلتر تیره است و قسمتی از نورها را حذف می کند (مشابه عینک آفتابی). بنابراین نور کمتری به سنسورهای دوربین شما می رسد. برای جبران این امر باید یکی از این کارها را انجام دهید: یا سرعت شاتر دوربین را کاهش دهید یا از apertureبالاتر استفاده کنید و یا ISO دوربین خود را تنظیم کنید. و به همین دلیل است که از این فیلترها در شب استفاده نمی شود.

انتخاب فیلتر پلارایز

در دوربین های DSLR فیلتر در انتهای لنز پیچ می شود. و اگر دوربین شما از نوع اتوفوکاس است (اغلب دوربین هایی که در بازار موجود است) احتیاج به یک فیلتر پلارایزر دایره ای دارید.

قبل از خرید این فیلترها باید از اندازه لنز خود مطمئن شوید چون اندازه لنز از دوربینی به دوربین دیگر متفاوت است. در بازار مارک ها و کیفیت های مختلف وجود دارند. توجه داشته باشید که فیلترهای پلارایزر ارزان نیستند. (مثلاً در مقایسه با فیلترهای UV) و هر چه شعاع لنز شما بیشتر باشد قیمت این فیلترها بیشتر است. بنابراین گاه عکاسان حرفه ای برای انتخاب لنز مخصوص طبیعت به ابعاد آن هم توجه می کنند.

استفاده از فیلتر پلارایزر

استفاده از این فیلترها ساده است. با استفاده از یک فیلتر پلارایزر دوار که به شما اجازه تنظیم می دهد می توانید به سادگی آن را بچرخانید تا رنگها و بازتابها در تصویر شما تغییر کنند. و زمانیکه به وضعیت مطلوب رسیدید می توانید عکس بگیرید.

برای اینکه بیشترین تأثیر را در استفاده از این فیلتر بگیرید سعی کنید در زاویه 90 درجه نسبت به خورشید قرار بگیرید.

توجه داشته باشید که عکاسی در نور کم با این فیلتر توصیه نمی شود و از کیفیت عکس شما می کاهد.

  
نویسنده : رضا ; ساعت ٢:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٦

چگونه از خانم ها عکسی زیبا بگیریم ؟

 اینکه بخواهیم عکسی زیبا از یک خانم بگیرید به این بستگی دارد که چقدر خانم ها را بشناسید. بسیار حیاتی است که موصوع عکاسی خود را بفهمید! از هر چه که می خواهید عکس بگیرید شناختن آن در عکس شما تاثیر گذار است چه رسد به اینکه به خواهید از خانم ها عکس بگیرید که روحیات خاص خود را دارند. خانم ها افرادی هستند که بیش از همه نقاط ضعف خود را می بینند. من که از بیش از 10,000 نفر از آنها عکاسی کرده ام این موضوع را به تجربه آموخته ام. حتی مانکن ها فکر می کنند چاق هستند، بنابراین به عنوان عکاس خانم ها باید بسیار دقت کنید و زحمت بکشید.

من به عنوان یک زن  به صورت تخصصی شروع به کار بر روی خانم ها کردم چون قلباً به این کار علاقه داشتم. برای خودم پیش آمده بود که می خواستم عکسی از خودم بگیرم ولی عکاسانی که سراغ داشتم قادر به گرفتن چنین عکسی نبودند. در آن روز ها که من شروع به عکاسی کردم عکاسی از خانم ها با این شکل نخ نما شده بود که به تو می گفتند یا باید لباس هایت را در بیاری یا مانند مادر بزرگ ها در عکس دیده می شوی! من می دانستم خانم ها چیز بیشتری می خواهند چون خودم یک عکاس زن بودم خانم ها می خواهند مانند یک مدل دیده شوند ولی با وقار. من این کار را به کمک استدیوی خودم با استفاده از نورپردازی و به کمک خواهرم انجام دادم او یک آرایشگر بود و قبل از عکاسی آنها را به صورتی مناسب آماده می کرد و به این شکل من وارد دنیای حرفه ای عکاسی از خانم ها شدم و نتایج خوبی هم گرفتم. ما در سال اول کار در 12 برنامه تلوزیونی ظاهر شدیم. و کم نبودند مجلات و روزنامه هایی که همیشه از ما مطلب می نوشتند.

عکاسی از خانم ها

علت موفقیت ما این بود که متوجه شده بودیم خانم ها چه می خواهند، بعد از 20 سال نسلی کاملا متفاوت وارد عرصه شده است اما هنوز آنها می خواهند مانند یک مدل بی عیب و نقص باشند و هنوز هم فکر می کنند این امکان پذیر نیست! اما یک تفاوت عمده بین نسل جدید و قدیم وجود دارد قدیمی ها خودشان را در عکس می خواستند اما خانم های نسل جدید می خواهند در عکس کاملا متفاوت به نظر برسند. اما مانند گذشته خانم ها از تصویر خودشان در عکس متنفر هستند. کاری که امروز همه دختران جوان انجام می دهند مرا به یاد 17 سالگی خودم می اندازد آنها مرتب لباس ها جدید به تن می کنند و از خود و دوستانشان عکس می گیرند و آنرا در فیس بوک قرار می دهند. بنابراین فکر می کنم آنها اعتماد به نفس بیشتری از نسل من دارند.

عکاسی از خانم ها

اگر چه بیشتر افراد بالای سی سال فکر می کنند که خوش عکس نیستند. و اگر در عکس خوب به نظر نیایند گمان می کنند که آنها همیشه در عکس این گونه به نظر می رسند و دوست ندارند خیلی عکس بگیرند. اما این حقیقت ندارد با نورپردازی درست و کمی آرایش و دقت بیشتر هر کسی می تواند عکس های فوق العاده ای از آنها بگیرد.

با توجه به آنچه گفته شد در اینجا نکاتی را در اختیار شما قرار می دهم که به کمک آن می توانید عکس های زیبایی از خانم ها بگیرید.

  • مطمئن شوید که بیش از اینکه برای خود عکس وقت می گذارید برای سوژه عکاسی خود وقت بگذارید خانم ها برای عکاسی نیاز به اعتماد به نفس دارند. سعی کنید با آنها رابطه برقرار کنید به طوریکه اعتماد آنها را به عنوان یک عکاس بدست آورید.

  • عکاسی از خانم ها 90 درصد روانشناسی است و 10 درصد تکنیک های عکاسی. بسیار مهم است که مطمئن شوید حالت های آنها واقعی است. اگر آنها می گویند که از دندان ها/چشم ها/مو ها و... خود بی زار هستند. و می بینید که عیبی کوچک اینقدر برای آنها مهم است پس بدانید که بسیار به آن دقت خواهند کرد و بهتر است شما آنرا بدانید تا هنگام عکاسی یا زمان روتوش بتوانید رضایت آنها را جلب کنید. من معمولا به آنها می گویم. " اوه من فکر می کنم این دندون ها خیلی قشنگن، وای عجب موهایی دارین فوق العاده است. خانم ها معمولا نمی گویند چه نقاط قوتی دارند نمی گویند چه فسمتی از صورت خود را زیباتر از بقیه می دانند بنابراین اگر شما خودتان این را به آنها گوشزد کنید اعتماد به نفس آنها را تقویت کرده اید.

  • همانطور که می بینید من هنوز از فنون عکاسی سخنی نگفته ام و فقط به این دلیل که بیشتر روی این نکته تاکید کنم که چقدر مهم است که سوژه عکاسی خود را بشناسید. حال که سوژه خود را درک کردید زمان آن است که عکس بگیرید.

  • لباس یا روپوشی یا روانداز یا روسری به آنها بپوشانید که آنها را لاغر تر نشان دهد. وقتی که آنها می خواهند بشینند یک تاپ تنگ مناسب نیست اصلا مهم نیست که آنها چقدر لاغر باشند. از ژاکت یا روسری استفاده کنید تا بازو ها را بپوشانید و تمرکز بیشتری بر صورت باشد.

عکاسی از خانم ها

  •  پیراهن یقه هفت به مراتب بهتر از دیگر یقه ها است چون باعث می شود گردن فرد بلندتر دیده شود و فرد لاغرتر به نظر برسد.

  • یک پیراهن سفید که روی آن کت یا رواندازی قرار داشته باشد برای ایجاد بازتاب مناسب بر چهره بسیار مناسب است. ولی لباس سیاه تاثیر منفی دارد و فرد را پیرتر نشان می دهد.

  • در کل فرایند عکاسی مانند این عمل کنید که گویی از یک مدل یا مانکن عکاسی می کنید آنها هیجان زده خواهند شد از صحنه های فوق العاده ای که استفاده می کنید صحبت کنید می توانید با آنها چای با فهوه میل کنید به آنها فرصتی برای استراحت بدهید فرصت بدهید تا کاملا احساس آرامش کنند. با هم کار کنید تا عکس فوق العاده ای بگیرید.

  • جایگیری بسیار مهم است. برای تمرین از یک دوست کمک بگیرید در اطراف آنها بچرخید و بهترین موقعیت را بیابید. دست ها سر و بازو ها را حرکت دهید ببینید در کدام وضعیت بهترین عکس خلق می شود. اگر کاری کنید که آنها به شما رو به بالا نگاه کنند تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت. فقط مدل های بسیار زیبا و جذاب وقتی که رو به پایین نگاه می کنند خوب به نظر می رسند.

عکاسی از خانم ها

  • اگر خانمی که از او عکس می گیرید چاق است سعی کنید کمتر تمام قد عکس بگیرید چون او از آن عکس متنفر خواهد شد. شما با عکس گرفتن از سر و شانه در حالیکه روی زمین دراز کشیده باشد عکس های زیبایی می توانید بگیرید. برای تنوع بیشتر می توانید از او بخواهید لباس های خود را عوض کند و مرتب جایش را عوض کند.

  • از موضوع عکاسی خود بخواهید صاف بایستد یا به سمت جلو متمایل شود در این وضعیت او آرامتر به نظر می رسد.

امیدوارم این نکات به شما کمک کند بتوانید عکس های زیبایی از خانم های با وقار بگیرید.

نوشته: آنابل ویلیامز

ترجمه: علی یزدی مقدم

  
نویسنده : رضا ; ساعت ٧:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٥

خطوط در عکاسی

نقش خطوط در عکاسی

وقتی که می خواهید تصمیم بگیرید که چه چیز هایی و چگونه در عکس شما قرار گیرند یا به عبارت دیگر وقتی که می خواهید ترکیب و چهارچوب تصویر خود را مشخص کنید پیشنهاد می کنم به خطوط بیشتر دقت کنید.

خطوطی که در عکس ها دیده می شوند می توانند عنصری بسیار قدرتمند از تصویر باشند و با کمی تمرین می توانید با استفاده از این خطوط پویایی بیشتری به عکس های خود ببخشد به خصوص از دید کسی که به آنها می نگرد.

سه نوع از خطوط وجود دارند: افقی، عمودی و مورب. که هر کدام تاثیری متفاوت در عکس می گذارند.

این که خطوط در تصاویر تاثیر گذار باشند تصادفی نیست بلکه باید تمرین کنید و وقت بیشتری صرف کنید. تا در این فن عکاسی مهارت پیدا کنید.

دفعه بعد که برای عکاسی از خانه بیرون رفتید آگاهانه به خطوط بنگرید و از خود بپرسید چه خطوطی در مقابل شما هستند تمام شرایط ممکن را بررسی کنید عکس های خود را نگاه کنید ببینید دفعه بعد چگونه عکس بگیرید بهتر است. با خطوط کار کنید تا اینکه با آنها بجنگید.

الگوهای مختلف خطوط را در نظر بگیرید و سعی کنید آنها را در عکس های خود پیاده کنید.

 

خطوط افقی در عکاسی

چیزی که در خطوط افقی مشترک است پیامی است که به ما می رسانند آنها حاوی پیامی از احساس پایداری و آرامش هستند، افقی که در طبیعت دیده می شود یک خط افقی در خود دارد که احساس آرامش را در افراد تلقین می کند، افرادی که در خواب هستند، اقیانوس ها، درخت هایی که روی زمین افتاده اند و... احساسی از پایداری و نا تمامی و آرام بودن القا می کنند.

 

خطوط افقی در تصویر و عکاسی

اگر می خواهید از افق عکس بگیرید برای اینکه به عکس خود حالت پویا تری بدهید بهتر است سوژه دیگری مانند یک درخت یا یک ساختمان در عکس خود بگنجانید.

بهتر است خط افقی در وسط کادر شما نباشد یا آنرا در نیمه بالایی یا پایینی قرار دهید می توانید از قانون معروف یک سوم استفاده کنید البته خیلی خود را مقید به رعایت دقیق آن نکنید همانطور که قبلا گفته شد خلاقیت را فراموش نکنید.

گنجاندن چند لایه از خطوط افقی در کنار هم می تواند یک ریتم در تصویر ایجاد کند.

 

خطوط عمودی در تصویر

خطوط عمودی حالت های متفاوتی در یک عکس القا می کنند. از احساس قدرت گرفته (آسمان خراش ها) تا رشد و بالندگی (درختان) را می توان با خطوط عمودی به تصویر کشید. برای عکاسی از خطوط عمودی می توانید دوربین را بچرخانید که این کار معمولا در عکاسی از خطوط افقی انجام نمی شود. چرخاندن دوربین برای القای احساس قدرت بسیار موثر است. در عکاسی از خطوط عمودی بسیار مهم است که تا حد ممکن خطوط با حاشیه عکس موازی باشند که البته این کار همیشه امکان پذیر نیست و در این مواقع می توانید از نرم افزار های ویریایش عکس استفاده کنید و تصویر خود را اصلاح نمایید.

نقش خطوط عمودی در تصویر

در مرکز قرار دادن خط عمودی در مواردی خاص مانند وقتی که بخواهید عکس را دو تکه نشان دهید یا زمانی که بخواهید عکسی عشقی بگیرید نتیجه خوبی می دهد اما در بیشتر موارد اینجا هم همان قانون یک سوم از حاشیه صدق می کند.

 

خطوط مورب و منحنی در عکاسی

خطوط مورب در عکاسی باعث کشش مخاطب می شوند. جاییکه خطوط به هم می رسند معمولا نقطه ای است که توجه ببننده را به خود جلب می کند. این خطوط احساس پویایی به تصویر می دهند.

به کمک خطوط مورب می توانید توجه ببیننده را به سوژه اصلی جلب کنید. با حرکت عکاس و گاه سوژه به چپ و راست می توان این خطوط مورب را ایجاد کرد.

 

خطوط مورب در عکاسی

البته خطی مورب که تصویر را از قطر به قطر به دو قسمت تقسیم کند عکس ریبایی خلق نخواهد کرد بلکه بهتر است به دنبال خطوط یا منحنی هایی باشید که به طور طبیعی این حالت را در تصویر شما ایجاد کنند.

اگر چندین خط مورب داشته باشید احساس پویایی و حرکت در عکس القا می شود اما اگر تعداد زیادی خط مورب به عکس خود بیفزایید آنگاه باعث شلوغی تصویر و گیج شدن ببننده خواهید شد.

  
نویسنده : رضا ; ساعت ٧:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٥

تراز سفیدی (White Balance)

 به عنوان مثال، نور نیمه روز نسبت به نور اوایل روز یا نور غروب هنگام بسیار به نور سفید نزدیک تر می باشد .

 1

در این جدول با برخی از منابع نور و دمای رنگ آن ها آشنا می شوید: 
در حالت معمولی ، چشم انسان اختلاف منابع نوری مختلف و دماهای متفاوت رنگی را جبران می کند . اما دوربین های عکسبرداری دیجیتال به یک مرجع سفید رنگ نیاز دارند. سپس می توانند بر اساس این مرجع سفید رنگ مابقی رنگ ها را محاسبه کنند. بعنوان مثال اگر نور هالوژن بر یک دیوار سفید بتابد رنگ دیوار به سمت زرد گرایش خواهد داشت در صورتی که دیوار باید سفید باشد. بنابراین اگر دوربین بداند که دیوار باید سفید باشد، آنگاه تمام رنگ های دیگر را جبران کرده و دیوار به رنگ سفید ثبت می گردد. این عملکرد را ” تراز سفیدی ” یا White Balance می نامند . بسیاری از دوربین های عکسبرداری دیجیتال دارای عملکرد تراز سفیدی اتوماتیک می باشند که در این حالت دوربین تمام رنگ های موجود را در نظر گرفته و بهترین تراز سفیدی را اعمال می کند . اما سیستم های اتوماتیک اغلب فریب می خورند بخصوص هنگامی که منابع نوری متعدد و متفاوت در صحنه حضور داشته یا هیچ مرجع سفید وجود نداشته باشد.

 

picu-ShowBigImage2

 

بسیاری از دوربین های دیجیتال امکان استفاده از تنظیمات آماده تراز سفیدی مثل هوای ابری، فلاش، نور فلورسنت، نور روز و … را به کاربر می دهند. در دوربین های پیشرفته تر می توانید تراز سفیدی را به کمک یک مرجع سفید رنگ خارجی مثل مقوای سفید بصورت دستی تنظیم کنید و نتایجی بسیار بهتر بدست آورید.

  
نویسنده : رضا ; ساعت ٧:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٥

مروری بر آثار و زندگی بیل برانت Bill Brandt

 

بریل برانت (۱۹۰۴-۱۹۸۳) یکی از مشهور ترین عکاسان خبری انگلیسی می باشد.
کارهای وی شامل مستند های اجتماعی عکسهایی انسانی و پیچیده و همچنین منظره می باشد که بسیار معروف و مردمی است.
او از پدری انگلیسی و مادری آلمانی بود 
در سال ۱۹۳۳ برانت شروع کرد به مستند سازی از تمام طبقات اجتماعی انگلیس. این شیوه کارهای او در آن زمان بسیار منحصر به فرد و غیر معمول بود.
در طی جنگ جهانی دوم برانت تمرکزش را بر روی هر گونه موضوعی که بتوان با دوربین در لندن  دید گذاشت که بیشتر شامل پرتره و منظره میشد.
او در نشریات و ادبیات بریتانیا  با آثار هنری و بازیهایش با نور و سایه ها بسیار معروف بود.

 

یک عکاس بایستی توانایی گرفتن و ثبت عناصری را در تصویر داشته باشد که آنها را به حس و فضای تصویر انتقال دهد.
 

 

برانت  Bill Brandt  در ۱۹۰۴ در لندن زاده شد. بخشی از دوره جوانی خود را در آلمان و سوئیس سپری کرد ودر حدود بیست سالگی، به عکاسی علاقه‌مند شد. گرایش زیادی به مکتب نوین عکاسی فرانسه، که در همان اوان مورد قبول نهضت سورئالیسم قرار گرفته بود، پیدا کرد و از این رو به پاریس رفت تا در این شهر اقامت گزیند. در پاریس، مدت کوتاهی در حدود ۱۹۲۹ به کارآموزی در عکاسخانهٔ من ری پرداخت. در این دوره عکاسانی چون آتژه، من ری، براسایی، و بعدها کارتیه برسون و ادوارد وستون مورد ستایش او بودند. وی در ۱۹۸۳ درگذشت. 

  
نویسنده : رضا ; ساعت ٦:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٥

چگونه عکاس خوبی باشیم؟

 

  • یک عکاس خوب در هوای بد شناخته می شود.
  • بهترین دوربین آن است که در پشت آن بهترین عکاس قرار دارد.
  • یک عکاس خوب مانند یک مهندس اندازه گیری می کند، مانند یک فیلسوف فکر می کند و دنیا را مانند یک شاعر می بیند.
  • بهترین عکس آن است که هنوز آنرا نگرفته اید.
  • عکاسی و صداقت دست در دست یکدیگر کار می کنند.
  • عکاسی از آنجایی که هنر و تکنولوژی با هم تقاطع دارند آغاز می شوند.
  • با عکاسی کسی چیزی نمی گوید بلکه شخصی  آنچه را باید گفته شود به نمایش می دهد.
  • اگر شما عکاس ماهری باشید حتی از گرد و غباری که روی لنز نشسته است برای گرفتن عکس بهتر کمک می گیرید.
  • از اساتید عکاسی پیروی کنید تا زمانیکه خودتان یکی از آن اساتید شوید.
  • ابتدا یک گل را بشناسید سپس از آن عکس بگیرید.
  • دوربین را برای مدت طولانی کنار نگذارید این برای هر دوی شما (عکاس و دوربین) مضر است.
  • یک دوربین پیشرفته لزوماً عکسهای عالی نمی گیرد.
  • بسیاری از عکاسان بیشتر نگران وضوح ظاهری عکس هستند تا مفهوم آن.
  • درباره عکاس با دوربینش قضاوت نکنید بلکه با عکسهایش در مورد او قضاوت کنید.
  • شما عکاس خوبی می شوید اگر بدانید که چه چیزی سبب می شود شما عکاس بدی باشید.
  • خوب است که نسبت به فیلمی که استفاده می کنید حساس باشید.
  • یک عکاس خوب سوژه عکاسی را حتی از پشت یک مه غلیظ توصیف می کند.
  • دوربین های اتوماتیک لزوماً عکسهای زیبایی نمی گیرند آنها فقط متخصص فنی خوبی هستند نه یک هنرمند خوب.
  
نویسنده : رضا ; ساعت ٦:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٥